4 tips als je je logo wilt upgraden. (En maak kans om zo’n restyle te winnen!)


Ondernemen is een ontdekkingsreis. Je leert steeds nieuwe dingen, vaak met vallen en opstaan. Zo ontdek je waar je focus ligt, waar je goed in bent en wat je wil uitstralen. Het is dan ook niet gek dat je op een gegeven moment ontdekt dat je logo niet meer goed past. Ben je van je plan te gaan restylen? De onderstaande 4 tips kunnen je helpen.
Is het tijd voor een nieuw logo?
Als het geruime tijd geleden is dat je je logo hebt laten ontwikkelen dan is het goed om kritisch te kijken of het nog past. Je logo is een belangrijke marketingtool, en net als een marketingcampagne moet het opvallen en precies uitstralen wie jij bent. Jouw (mogelijke) klanten zijn op zoek naar een product of bedrijf dat ook qua sfeer en uitstraling goed aansluit. Wellicht beweeg je je inmiddels in een andere markt of is je dienst of product veranderd. Logo’s zijn ook onderhevig aan trends dus vergelijk je logo met andere logo’s en kijk of je logo niet te ouderwets oogt.
2. Zorg dat je logo goed toepasbaar is
Een valkuil is dat je vergeet rekening te houden met de plaatsen waar je logo terecht moet komen. Denk hier vooraf goed over na. Komt het logo bijvoorbeeld op je pand, ga je het op kleding gebruiken of op een product? Kan het logo verticaal en horizontaal toegepast worden, hoe ziet het eruit als het klein is, en wat als je maar één kleur kunt gebruiken? Hoe werkt het bij online toepassingen zoals op je website of in een nieuwsbrief?
3. Kies voor eenvoud en essentie
Een goed logo heeft een bepaalde eenvoud. Kijk maar naar de ontwikkeling van logo’s van grote merken (zoals Nike, McDonalds, Starbucks), je ziet dat de oudere logo’s veel details in zich hebben. De meest recente logo’s ogen eenvoudiger. De merknaam is vaak verdwenen en focus van het logo ligt meer op het beeldmerk, de essentie van het merk. Hierdoor is het logo altijd goed herkenbaar, ook als je er met 120 km langs rijdt. Goede logo’s hebben iets unieks zonder het te overdrijven.

'Ik kan echt genieten van het ontwerpen van een logo en het bedenken van een huisstijl, daar kun je me – bij wijze van spreken- voor wakker maken.'

4. Maak er een feestje van
Oké, je hebt de restyling achter de rug. En dan? Dan gaat het pas echt beginnen, want je gaat het logo introduceren. Maak een stijlgids waarin je vastlegt hoe het zit met formaten, kleuren en lettertypes, zodat je nieuwe logo consequent wordt gebruikt. Zorg ook hier voor eenvoud en maak er geen telefoongids van. Het moet te gebruiken zijn door mensen die niet op de designafdeling werken. Een (nieuw) logo is een mooie aanleiding voor een actie of om een feestje te geven voor je relaties en medewerkers. Je kunt hen dan meteen vertellen over de visie van je bedrijf en de keuze van je logo uitleggen.
Terug naar de essentie: win een gratis restyle
Ik kan echt genieten van het ontwerpen van een logo en het bedenken van een huisstijl, daar kun je me – bij wijze van spreken- voor wakker maken. Om te vieren dat we al 20 jaar logo’s en huisstijlen ontwerpen hebben we deze maand een bijzondere actie. Ik geef namelijk een gratis restyle van een logo weg. Het maakt niet uit of je een zzp’er, MKB’er of een multinational bent. Iedereen kan zichzelf (of een ander!) opgeven. Schrijf je nu hier in op onze nieuwsbrief en ontvang deze maand alle details.
Wil je vrijblijvend advies over je huidige logo? Of heb je vragen over dit artikel? Laat het me weten. Stuur mij dan een berichtje.


Over Senzie

Wij kijken graag met andere ogen naar de wereld. En weet je wat we zien? Eenvoud. Die eenvoud zie jij weer terug in ons werk en de 
manier waarop we werken. Of het nu gaat om een offerte, concept of het ontwerp van communicatie- 
middelen. Alles komt terug bij essentie. Daarom heten wij Senzie.

Recent Posts:

Hallo wij zijn Senzie

Wij kijken graag met andere ogen naar de wereld. En weet je wat we zien? Eenvoud. 
Die eenvoud zie jij weer terug in ons werk en de manier waarop we werken. Of het nu gaat om een offerte, concept of het ontwerp van communicatie- middelen. Alles komt terug bij essentie. Daarom heten wij Senzie.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Twitter Icon

Bedrijvencentrum Vondelparc

Vondellaan 46

3521 GD Utrecht

030 60 11145

hallo@senzie.nl